Tożsamość kulturową definiujemy jako zbiór wartości, tradycji, symboli, przekonań i sposobów zachowania, które funkcjonują jako elementy w obrębie grupy społecznej i które działają tak, że tworzące ją jednostki mogą oprzeć swoje poczucie przynależności. Poczucie przynależności, które trwa w zbiorowej ideologii i które bez względu na upływ czasu zawsze pozostanie w naszej pamięci, nawet gdy nie mieszkamy już w danym regionie.
Dlaczego ważne jest utrzymanie tożsamości kulturowej?
W coraz bardziej zglobalizowanym świecie, w którym Internet i sposób interakcji poprzez portale społecznościowe otworzyły pole wiedzy i pozwoliły na poznanie nowych kultur, które niewątpliwie wzbogaciły społeczeństwo zarówno pod względem społecznym, jak i kulturowym, niezmiernie ważne jest, aby nie porzucać naszej prawdziwej istoty, poczucia bytu, pochodzenia, historii, poczucia przynależności, a co za tym idzie – wartości, a także aby pracować nad ochroną i utrzymaniem istoty festiwali i działalności kulturalnej jako lokalnej tożsamości regionu.
Wioski, w których się urodziliśmy i dorastaliśmy, gdzie dzieliliśmy pierwsze lata życia, gdzie rodzina, przyjaciele i czas wolny były podstawowym kluczem do tego, kim jesteśmy jako ludzie. Wartości i sposoby zachowania, które zostały ukształtowane w tych wczesnych latach życia i które będą nam towarzyszyć przez całe życie, gdziekolwiek będziemy żyć.
Jak wzmacniać tożsamość kulturową wsi?
Wiedza o tym, skąd pochodzimy jako społeczność lokalna, aby docenić to, czym jesteśmy i wzmocnić to na poziomie zbiorowym, jest podstawowym kluczem do zachowania tożsamości kulturowej wsi. Poniżej przedstawiamy podział czynników wzmacniających tożsamość:
- Poznanie przyczyn powstawania tradycji i folkloru. Wiedza o tym, dlaczego festiwale odbywają się w określony sposób, jaka jest ich symbolika i co reprezentują na poziomie zbiorowym dla społeczności, jest niezbędna, aby je cenić, chronić i zachować w czasie. Służy temu np. dom ludowy w Bukowinie Tatrzańskiej.
- Tożsamość kulturowa w systemie edukacji. Niezwykle ważna jest praca nad tożsamością kulturową w szkole, gdzie dzieci znają powód świąt i przeżywają je jako chwile radości i oddania społeczności oraz czują się zaszczycone otrzymaniem tak ważnego dziedzictwa.
- Promocja i dynamizacja dni kultury. Powinny być one ukierunkowane na upowszechnianie i zapobieganie utracie tradycji, zarówno dla tych, którzy mieszkają we wsiach, jak i dla tych, którzy przyjeżdżają do wsi i nie rozumieją przyczyny powstania tradycji.